ÕPPEKAVA Liidrikoolitus õpetajatele
Koolituse maht: 56 tundi, millest 48 auditoorset tundi ja iseseisvat tööd 8tundi
Sihtrühm: õpetajad üdharidus- ja kutsekoolidest
Õppekavarühm: õpetamine ja koolitamine
Koolituse alustamise tingimused: osalejate vaba tahe
Koolituse eesmärk: pakkud osalejatele turvalist õppekeskonda ja ennastreflekteerivat kogemust sotsiaalse ja kommunikatiivse kompetentsuse ning seeläbi oma pedagoogilise professionaalsuse arendamisel ja õppiva organisatsioonikultuuri tugevdamisel.
Väljundid:
* osalejad teavad isiklikke raskusi ja barjääre positiivsete sidemete loomisel partneritega,
* tunnevad ära iseenda ja teiste halbu kuulamisharjumusi ja oskavad nendega toime tulla,
* teavad ja oskavad rakendada konfliktilahendamise viise,
* mõistavad info teadmiseks muutumise protsessi, oskavad aktiivselt kuulata.
* mõistavad gruppide kujunemist mõjutavaid tegureid,
* teatakse suhtlemisviise, mis võimaldavad partneril tema rollijoonise teadvustamist,
* osatakse esile kutsuda meie-tunde tekkimist
* tuntakse erinevaid koosolekute vorme ja suudetakse juhtida diskussiooni ka kommunikatiivselt raskete tüüpide olemasolu korral
* osatakse koostada ja esitada veenvat ja pidulikku kõnet
* tuntakse mõjutamisvõtteid ja isatakse neile vastu seista
Moodulite sisu:
1. Positiivse sideme kujunemine partneriga – kontakti loomise ja hoidmise viisid ning võimalused ja selle sõltuvus õpetaja isiksuslikest ressurssidest. Millest räägib partnerile Sinu “keha keel”? Kuidas halvad kuulamisharjumused takistavad dialoogi tekkimist auditooriumis? Efektiivse kuulamise oskus õppimisel ja õpetamisel. Grupiprotsesside arenguloogika ja pedagoogilised sekkumisviisid. Konfliktsituatsiooni areng ja selle lahendamise pedagoogilised viisid. Kommunikatiivselt rasked tüübid. Eneseregulatsioon. Koosoleku `tüübid` ja dialoogi saavutamine. Küsimustele vastamine. Mõjutamisvõtted ja nendega toimetulek. Veenmisvõtted. Diskussiooni juhtimine.
Meetodid: miniloeng, rollimäng, diskussioon juhtumi analüüs
2. Avalik esinemine – sõnumi kujunemine. Millest peaks lähtuma loengu ettevalmistamisel ja mida peaks teadma auditooriumist? Mille poolest erineb informatiivse, piduliku ja veenva kõne sõnum? Millest juhinduda, kui esineda tuleb ootamatult? Efektiivne argumenteerimine. Demokraatlik arutelu ja ülesannete delegeerimine.
Meetodid: miniloeng, grupitööd, ajurünnak, oponeerimine
4. Läbirääkimine – jäik, järelandlik ja konstruktiivne läbirääkimine. Kuidas valmistuda läbirääkimisteks? Kuidas partnerit oma lainele häälestada? Kuidas esitada küsimusi, nii et oponent neile ka vastata tahab? Miks on oluline elada sisse vastaspoole tunnetesse ja
hoiakutesse? Mida peab teadma „ruumi vallutamisest”? Mis on positsioonilised läbirääkimised? Kuidas töötada välja „musta stsenaariumi” ja „parimat alternatiivi”?
Läbirääkimine kui strateegia edasise tegevuse kavandamiseks.
Meetodid: lugu, rollimängud, miniloeng, sotsiodraama
Iseseisev töö: koolituse portfoolio metoodilistest võtetest ja eneseanalüüsist
Õppemateriaalne baas
Kursus toimub täiskasvanutele vastavas õpikeskkonnas, kokkulepitud kuupäevadel.
Kasutatav õppevarustus
Kooli poolt on kasutada videoprojektor, avuti, teler, jms. Koolitatav saab koolitusteemade kohta paljundatud materjali.
Õppematerjalid on MTÜ õppekeskus Tõru koostatud
1. Grupiprotsesside pedagoogiline juhtimine.
2. Avalik esinemine ja dialoogipõhised koostööviisid koolis.
3. Rasked kõnelused ja koosolekute korraldus.
Nõuded koolituse lõpetamiseks
Kursuse lõpetamise tingimuseks on osalemine 100% õppetöös ja iseseisva töö esitamine.
Lõpetamisel väljastatav dokument
MTÜ õppekeskus Tõru või koostööpartneri tõend (ilma lõputööta) või tunnistus.
Õppekava koostajad (Jaan.2021) ja koolitajad
PhD Reet Valgmaa, MA Erle Nõmm